[vc_row css_animation="" row_type="row" use_row_as_full_screen_section="no" type="full_width" angled_section="no" text_align="right" background_image_as_pattern="without_pattern" z_index=""][vc_column][vc_empty_space height="50"][vc_column_text]לאנשים שונים יש רעיונות מגוונים מאוד כאשר מדברים על מציאות מדומה, אבל הרעיונות האלו, ודעות קדומות לא בדיוק מבוססות מציאות. אנחנו נציין ונבחן את ה"עובדות" האלו וננסה לשפוך קצת אור על תחום המציאות המדומה כיום.
בעולם הטכנולוגי החדשני כיום, מעט מאוד המצאות שבו את הדימיון של האנשים כמו מציאות מדומה, אולי בעיקר בגלל שבאמצעות טכנולוגיות אלו ניתן להתקרב קצת יותר לעולמות שאנחנו חולמים עליהם.
מאז ומעולם האנושות סקרנית ושואפת לחקור עולמות חדשים, גם אם אלה ואולי אפילו במיוחד אם אלה עולמות שנוצרו על ידינו!
התחושה וההרגשה של חוויה מציאות מדומה סקרנה מדענים וסופרים כאחד, במיוחד האופן בו החושים שלנו יקבלו חוויות של מציאות מדומה – והאם בסופו של דבר, אנחנו נמצא את עצמו בעולם מדומה שממנו אנחנו לא יכולים לצאת?

כל מה שנכתב הרגע, זה פחות או יותר נכון לאופן המחשבה בשנות ה 90, ויש לא מעט אנשים שנתקעו בגישה הזאת עד לימים אלה.

אז מה זה מציאות מדומה, נכון להיום? ומה הם המיתוסים הנפוצים שסובבים סביב הנושא של טכנולוגיות מציאות מדומה?

(למידע נוסף על שילוב טכנולוגיות מציאות מדומה בחיי היום יום, לחצו כאן)[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_video link="https://www.youtube.com/watch?v=YCxFGxqLsHE"][vc_empty_space height="75"][vc_column_text]

מיתוס 1: מציאות מדומה היא טכנולוגיה חדשה שהתגלתה רק בשנים האחרונות.

[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_column_text]בדומה לבינה מלאכותית וסמרטפונים, המציאות המדומה זאת המצאה מלפני מספר עשורים שהמשיכו לפתח ולשפר.
הפעם הראשונה שהרעיון של מציאות מדומה הופיע התרחש לפני כחצי מאה – עם האב טיפוס הראשון שפותח ב 1966 בשם – “The Sword of Damocles”.
כל הרעיונות הבסיסיים והקונספטים למה שאנחנו קוראים לו היום "משקף מציאות מדומה" הוצגו כבר בעבר – כולל תצוגה תלת מימדים ושמע, ואפילו שילבו מאוורר לטובת תחושה אמיתית יותר – מה שאנחנו מכירים היום כאמרסיביות. [/vc_column_text][vc_empty_space][vc_video link="https://www.youtube.com/watch?v=eVUgfUvP4uk"][vc_empty_space][vc_column_text]מתקנים אחרים שמדמים מציאות מדומה נמצאו בשימוש במשך עשורים על ידי חיל האוויר של ארה"ב ו NASA, מהסיבה הפשוטה שלמסגרות אלה היו התקציבים לפיתוח של טכנולוגיות מציאות מדומה.
בשנות ה 90, כמו בשנות התשעים היה טירוף גם סביב המציאות המדומה, רק שההיצע של הפתרונות לא בדיוק ענה לציפיות השוק וגרם בעיקר לבחילות.
המכשירים השונים כמו ה Sega VR, ה Jaguar VR, ואפילו ה CyberMaxx?
כמובן שרוב החומרה שיצאה לא באמת התקרבה ללספק חוויה של מציאות מדומה, אבל בעיקר טכנולוגיות של תלת מימד, בדומה ל Virtual Boy של נינטנדו ב 1995.
החומרה שיצאה כ"קסדות מציאות מדומה" הייתה רחוק ממה שאנחנו מכירים כיום, אבל זאת הייתה הדרך להתפתחות ולמוצרים איכותיים שקיים היום – החל במציאות מדומה, מציאות רבודה מושלכת וכו'…[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_video link="https://www.youtube.com/watch?v=OyVAp0tOk5A"][vc_empty_space height="50"][vc_column_text]

מיתוס 2: קסדות מציאות מדומה גורמות לבחילה ולכאבי ראש

[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_column_text]זה לא בדיוק מיתוס, מכיוון שיש אמת חלקית בדבר.
המוח האנושי לא יכול להתסגל לריבוי גירויים מכיוון שכל הגירויים מרוכזים לאזור העיניים, במקום בכל הגוף.
למשל, כאשר אתם יורדים במדרגות, הברכיים וכפות הרגליים שלכם ירגישו את הריצפה מדרגה אחרי מדרגה.
לעומת זאת, במציאות מדומה רק לעיניים שלכם יש את האחריות הבלעדית לתפיסת הגובה והשינויים בגובה שמתרחשים.
העובדה הזאת, עלולה לגרום לחלק מהאנשים להרגיש דיס-אורינטציה, וכשיש לא מספיק נק' "עגינה" למוח שלנו למשל, במהלך תנועה סיבובית במציאות מדומה, או עלייה במעלית – עלולים לגרום לתחושה של מחלת ים. [/vc_column_text][vc_empty_space][vc_column_text]חשוב לציין:
מכיוון שזאת בעיה ידועה, הרבה מאוד משאבים הושקעו על ידי חברות חומרה ותוכנה רבות ברחבי העולם, על מנת לשפר את חווית המשתמש במציאות מדומה למה שאנחנו מכירים כיום.
ההוספה של “virtual nose” בפינת זווית הראיה, מוסיפה למוח נק' התייחסות. כמובן שגם זמני ריענון ותגובה מהירים יותר – מה שמוריד את הלאגים – תקיעות – הורידו בצורה משמעותית את התחושות השליליות שהיו מתעוררות בעבר כתוצאה משימוש במשקפי מציאות מדומה – במיוחד עם משקפיים או תכנים לא איכותיים.
למה?
הצגה לא איכותית של מציאות מדומה, ספציפית כזאת עם תנועה סיבובית – וללא נק' אחיזה אמיתיות או מדומות גורמת לבחילה כאשר הגוף אינו מרגיש תנועה במקביל למה שהמוח רואה.
שיפור ופיתוח של מעקב בשש דרגות חופש עזר להתאים את התנועות של הראש לסביבה של המציאות המדומה.
[/vc_column_text][vc_empty_space height="50"][vc_column_text]

מיתוס 3: ניתן להשתמש במציאות מדומה לבידור וגיימינג בלבד.

[/vc_column_text][vc_empty_space height="32"][vc_single_image image="454" img_size="full" alignment="center" qode_css_animation=""][vc_empty_space height="32"][vc_column_text]לטכנולוגיות של מציאות מדומה היו יישומים מידיים בעולם הבידור, אבל, הטכנולוגיות האלו כבר היום משמשות כלי במגוון תחומים.
חינוך: מרצה עולמי בכל תחום שתבחרו יוכל להעביר שיעורים טובים, אמיתיים, מדוייקים, מוחשיים יותר מתמיד באופן חי או מוקלט מכל מקום לכל מקום בעולם בו יהיה משקף מציאות מדומה.
בריאות: הכשרה של רופאים לניתוחים מורכבים במציאות מדומה מצד אחד, ומצד שני טיפול פיזיוטרפי כיפי, מהנה, ומדוייק יותר מתמיד כבר אושר ועובד בקליניקות ברחבי העולם.
הכשרות: מגוון חברות מרחבי העולם מכניסות משקפי מציאות מדומה ומשקפי מציאות רבודה גם לתהליכי הכשרה של עובדים – להציג תכנים מקצועיים באופן מדויק יותר מתמיד, ואפילו זיהוי תקלות ובעיות מהיר יותר באמצעות הכוונה של איש שירות – בחוות שרתים – לאיתור תקלות מהיר יותר והכוונה אוטומטית לארון הבעייתי, לשרת הבעייתי ולנק' המצריכה טיפול.
מחקר: עולם ומלואו
ההשפעות והכלים שנוכל לקבל בעזרת על המחקר האקדמי – במשפט אחד – השמיים הם הגבול.[/vc_column_text][vc_empty_space height="50"][vc_column_text]

מיתוס 4: משקף מציאות מדומה מאוד יקר.

[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_video link="https://www.youtube.com/watch?v=xwW-1mbemGc"][vc_empty_space][vc_column_text]משקפי מציאות מדומה היו יקרים. המצב היום שונה מאוד ממה שהוא היה לפני שנה ובטח שלפני חמש שנים.
תלוי בהעדפות שלכם, אבל אפשר להתחיל בהתקנים פשוטים כמו Google Cardboard או התקנים קשיחים יותר למכשירים ניידים – הם כולם בעלות אפסית ומספקים את החוויה הבסיסית ביותר של מציאות מדומה.
משקפי מציאות מדומה כמו Google Daydream View או Samsung Gear VR עולים פחות מ $100, אבל החוששים ממיתוס 2 מומלץ להתנסות באחריות.

חוויות אמיתיות מאוד של מציאות מדומה, ניתן לקבל בעזרת משקף של מציאות מדומה של פלייסטיישן או כבר ללכת על מוצרים כמו האוקולוס או הווייב.

בתקופה הקרובה מאוד, יגיעו לשוק מספר משקפי מציאות מדומה נוספים – בעלויות נמוכות מתמיד ובאיכות שרוב המשתמשים הביתיים לא יוכלו להבדיל בין החומרות השונות, בטוח שלא בפעמים הראשונות של השימוש. [/vc_column_text][vc_empty_space][vc_column_text]

מיתוס 5: מציאות מדומה לא מעודדת פעילות גופנית.

[/vc_column_text][vc_empty_space height="50"][vc_column_text]זהו מיתוס נפוץ מאוד, שאופף את תעשיית הגיימינג כולה במשך עשרות שנים. הסטראוטיפ של "גיימר" – נער חנון מחוצ'קן שרובץ על הספה במהלך רוב היום ומשחק בקונסולה או במחשב – הוא סטראוטיפ מושרש מאוד. אבל כפי שכבר ציינו, המציאות המדומה היא מדיה – היא הרבה יותר מסתם עוד קונסולה, חומרה, או משחק.[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_column_text]יש המון אפליקציות שנוצרו ומבוססות על חוויות אימרסיביות לשמירה על כושר ופעילות גופנית כמו Fitbit Adventures או BOX VR.
אפליקציות גאוניות כמו ה Zombies, Run! פותחו על מנת להפוך את הריצה על ההליכון למעניינת יותר.
לאמיתו של דבר, ניתן להשתמש במציאות מדומה על מנת לגרום לאנשים להתאמן יותר, ולא להפך. [/vc_column_text][vc_empty_space][vc_column_text]נכון לכתיבת שורות אלה, אני יורד למטה למתחם הזירות ברחובות, שם משקף, ומתחיל אימון ראשון במציאות מדומה – אתעד לכם את החוויה ונראה אם דווקא בעזרת מציאות מדומה אפשר לחזור לכושר במהירות לקראת הקיץ.[/vc_column_text][vc_empty_space height="50"][vc_column_text]

לסיכום – כל האמור לעיל בפסקה אחת

[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_column_text]המציאות המדומה פרצה לתודעה כאחת מהטכנולוגיות הטרנדיות והחדשניות בשנים האחרונות, ולמרות ששנת 2018 הייתה מלאה במהמורות, הרומן רק התחיל.
גם הסקפטיים ביותר לגבי האיכות של החומרה והמשחקים הראשונים, מהר מאוד השתתקו כאשר חברות וכותרי AAA-games כמו Resident Evil 7 הצטרפו כמו רבים וטובים נוספים.
הפוטנציאל, בחתך רחב של מגוון תעשיות ותחומי עיסוק עצום, ולמרות כל הספקנים – ברור לנו שנראה יותר ויותר יישומים פרקטיים שיופיעו בכל מקום ובכל תחום כמו פטריות אחרי הגשם.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *